ANALISIS SISTEM ANTREAN PADA PELAYANAN GO-FOOD DAN PELAYANAN OFFLINE DI BAKSO GEPENG PAK WANURI

Amelia, Marceila Citra (2023) ANALISIS SISTEM ANTREAN PADA PELAYANAN GO-FOOD DAN PELAYANAN OFFLINE DI BAKSO GEPENG PAK WANURI. Skripsi thesis, Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia.

[img] Text (COVER + ABSTRAK)
COVER + ABSTRAK.pdf - Other
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (900kB) | Request a copy
[img] Text (BAB 1)
BAB 1.pdf - Other
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (482kB)
[img] Text (BAB 2)
BAB 2.pdf - Other
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (1MB)
[img] Text (BAB 3)
BAB 3.pdf - Other
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (717kB)
[img] Text (BAB 4)
BAB 4.pdf - Other
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (2MB) | Request a copy
[img] Text (BAB 5)
BAB 5.pdf - Other
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (356kB) | Request a copy
[img] Text (DAFTAR REFERENSI)
DAFTAR REFERENSI.pdf - Other
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (337kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
LAMPIRAN.pdf - Other
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text (LEMBAR KONSULTASI)
Lembar Konsultasi MARCEILA CITRA AMELIA.pdf - Other
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (620kB) | Request a copy

Abstract

This study aims to find out the time needed for each customer to queue for service, to find out the queuing system for services, to find out the queuing model that can optimize service levels. This study uses a descriptive quantitative approach as a research method. The technique used in collecting samples is purpove sampling, namely taking samples with certain considerations according to the planned objectives. The sample data taken in this study were the arrival data of the number of customers, the average waiting time in the queuing system, and the service time. In this study, the data collected was processed using the POM – QM For Windows Version 5.3 software. Based on the results of this study, it shows that the queuing system at Bakso Gepeng Pak Wanuri using 2 service advisors is not optimal because the waiting time in queue is too long due to the high level of customer arrivals. This is proven by the number of go-food customers waiting in line as many as 2 customers and the waiting time spent by each customer in the system is not in accordance with service standards, namely 2 minutes, the result is ineffective, namely 2.0017 minutes. Whereas the number of arrivals of customers who came directly in the queue was 9 customers and the waiting time spent by each customer in the system was not in accordance with service standards, namely 3 minutes, for the results it was not effective, namely 3.17219 minutes. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui untuk mengetahui waktu yang diperlukan setiap pelanggan dalam melakukan antrean pelayanan, untuk mengetahui sistem antrean pada pelayanan, untuk mengetahui model antrean yang dapat mengoptimalkan tingkat pelayanan. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif deskriptif sebagai metode penelitian. Teknik dalam pengumpulan sampel yang digunakan adalah purpove sampling, yakni pengambilan sampel dengan pertimbangan tertentu sesuai tujuan yang direncanakan. Sampel data yang diambil didalam penelitian ini dari data kedatangan jumlah pelanggan, waktu tunggu rata-rata dalam sistem antrean, dan waktu pelayanan. Dalam Penelitian ini, data yang dikumpulkan diolah menggunakan software POM – QM For Windows Versi 5.3. Berdasarkan dari hasil penelitian ini menujukan bahwa sistem antrean pada Bakso Gepeng Pak Wanuri dengan menggunanakan 2 service advisor tidak optimal karena waktu tunggu dalam mengantri terlalu lama disebabkan tingkat kedatangan pelanggan yang tinggi. Hal terbukti dengan jumlah pelanggan go-food yang menunggu dalam antrean sebanyak 2 pelanggan dan waktu tunggu yang dihabiskan setiap pelanggan dalam sistem tidak sesuai dengan standart pelayanan yaitu 2 menit, untuk hasilnya tidak efektif yaitu 2,0017 menit. Sedangkan pada jumlah kedatangan pelanggan yang datang langsung dalam antrean sebanyak 9 pelanggan dan waktu tunggu yang dihabiskan setiap pelanggan dalam sistem tidak sesuai dengan standar pelayanan yaitu 3 menit, untuk hasilnya tidak efektif yaitu 3,17219 menit.

Item Type: Thesis (Skripsi)
Contributors:
ContributionContributorsNIDNEmail
Thesis advisorMaliki, FarmansjahNIDN0303126803farmansjah@stei.ac.id
Uncontrolled Keywords: Sistem Antrean, Pelayanan, Manajemen Operasi, Bakso Gepeng Pak Wanuri
Subjects: Manajemen > Manajemen Pemasaran
Divisions: S1 Manajemen
Depositing User: Marceila Citra Amelia
Date Deposited: 26 Aug 2023 07:57
Last Modified: 26 Aug 2023 07:57
URI: http://repository.stei.ac.id/id/eprint/10785

Actions (login required)

View Item View Item