Pengaruh Pajak Reklame dan Larangan Penyelenggaraan Reklame Rokok Terhadap Pajak Daerah di Kecamatan Kemayoran Tahun 2013-2016

Muhroni, Agung (2019) Pengaruh Pajak Reklame dan Larangan Penyelenggaraan Reklame Rokok Terhadap Pajak Daerah di Kecamatan Kemayoran Tahun 2013-2016. Skripsi thesis, Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia (STEI) Jakarta.

[img] Text (COVER + ABSTRAK)
COVER.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (1MB)
[img] Text (BAB 1)
I.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (606kB)
[img] Text (BAB 2)
II.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (523kB)
[img] Text (BAB 3)
III.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (746kB)
[img] Text (BAB 4)
IV.pdf
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (657kB)
[img] Text (BAB 5)
V.pdf
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (297kB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui besar pengaruh pajak reklame dan perubahannya akibat dari larangan penyelenggaraan reklame rokok yang di terapkan sesuai dengan PERGUB No.1 Tahun 2015 terhadap penerimaan pajak daerah di Unit Pelayan Pajak Dan Retribusi Daerah (UPPRD) Kemayoran. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian asosiatif pendekatan kuantitatif menggambarkan tentang Pengaruh Pajak Reklame sebelum dan setelah berlakunya larangan penyelenggaraan reklame rokok, dan Kontribusi Pajak Reklame Terhadap Penerimaan Pajak Daerah di UPPRD Kemayoran. Data kuantitatif disini berupa data penerimaan pajak dari tahun 2013 sampai 2016, dimana data kuantitatif yang dikualitatifkan atau data berupa angka yang akan digambarkan atau dijelaskan. Data yang digunakan dalam penelitian ini berupa data primer dan data sekunder. Teknik pengumpulan data berupa tinjauan kepustakaan, wawancara, dan dokumentasi. Berdasarkan hasil penelitian bahwa terdapat pengaruh dari diberlakukannya larangan penyelenggaraan reklame rokok terhadap penerimaan pajak reklame yang juga berdampak pada penerimaan pajak daerah di UPPRD Kemayoran untuk tahun 2013 sampai 2016. Pada tahun 2013 sampai 2014 penerimaan pajak reklame selalu mengalami penaikan sehingga memiliki dampak yang positif terhadap penerimaan pajak daerah. Akan tetapi pada tahun 2015, setelah diberlakukannya larangan penyelenggaraan reklame rokok pada media luar, penerimaan pajak reklame mengalami penurunan sebesar 18,98 persen. Hal ini juga berdampak pada penurunan penerimaan pajak daerah pada tahun 2015. Kata Kunci : Pajak Reklame, Pajak Daerah, dan Reklame Rokok This study aims to determine the effect of advertisement tax and its changes due to the prohibition on the implementation of cigarette advertisements on Local Tax Income in the Kemayoran Tax and Retribution Unit (UPPRD) because of implemented of PERGUB No. 1 Tahun 2015 concerning the prohibition on the implementation of cigarette advertisements. This study uses associative quantitative approach to describing the Effects of Advertisement Taxes before and after the prohibition on the implementation of cigarette advertisements, and to see Advertising Tax Contributions Against Local Tax Income at the UPPRD Kemayoran. Quantitative data here is in form of tax revenue from 2013 to 2016, where quantitative data is qualitative or data in the form of numbers that will be described or explained. The data used in this study are primary data and secondary data. Data collection techniques in the form of literature review, interviews, and documentation. Based on the results of research that there are effect due to the prohibition on the implementation of cigarette advertisements on Advertisement Taxes which also have an impact on Local Tax Income in the UPPRD Kemayoran from 2013 to 2016. Since 2013 to 2014, Advertising Tax Revenue have always increased so that they had a positive impact on Local Tax Revenue. However, In 2015 after the enactment of the prohibition on the implementation of cigarette advertisements in outdoor media, the advertisiment tax revenue decreased by 18.98 percent. This also had an impact on the decline in Local Tax revenue in 2015. Keywords: Advertisement Tax, Local Tax, and Cigarettes Advertisement

Item Type: Thesis (Skripsi)
Contributors:
ContributionContributorsNIDNEmail
Thesis advisorJuniarti, JuniartiUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Subjects: Akuntansi > Perpajakan
Divisions: S1 Akuntansi
Depositing User: Ridho Adi Nugroho
Date Deposited: 26 Oct 2021 02:22
Last Modified: 26 Oct 2021 02:22
URI: http://repository.stei.ac.id/id/eprint/5682

Actions (login required)

View Item View Item